Oklejanie pojazdów

Oklejanie pojazdów – grafika na samochód

Każda inwestycja w reklamę – fizyczną, drukowaną, internetową – zakłada jeden podstawowy cel: dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, a następnie potencjalnych klientów skłonić do zakupu oferowanych przez siebie usług czy towarów. Wymaga to naturalnie odpowiedniej strategii, na którą składają się hasła reklamowe, identyfikacje wizualna, a wreszcie – wybór miejsca, w którym dany afisz ma się znajdować. Gdzie więc umieścić reklamę, aby zobaczyło ją jak najwięcej osób? Najprostsza i najcelniejsza odpowiedź to: samochód! Przemawia za tym szereg zalet, które przedstawia poniższy przewodnik po rodzajach folii używanych do reklam samochodowych. Zostanie również pokazane, jak krok po kroku wygląda oklejanie pojazdów.

Dlaczego to odpowiednia forma reklamy?

Taki sposób promocji rzeczywiście w łatwy sposób trafi do odbiorców jednego miasta czy okręgu. Co więcej, marginalizuje poziom poniesionych kosztów, ponieważ inwestycja w grafikę na samochód jest jednorazowa, a potrafi przynosić zyski – w postaci poinformowanych o usługach potencjalnych klientów – przez wiele lat. Podczas gdy mało- i wielkoformatowe bannery kosztują krocie, mobilna reklama na aucie wprost przeciwnie. Dodatkowo, taką formę reklamy może zobaczyć znacznie więcej osób o bardzo różnorodnym profilu – pochodzących z różnych środowisk, mających inne zawody czy wykształcenie.
Wiele przedsiębiorców opiera się przed decyzją o oklejeniu pojazdów, martwiąc się o stan karoserii. Niepotrzebnie – nowoczesne sposoby aplikacji folii reklamowych są zupełnie nieszkodliwe dla lakieru, a co najważniejsze, można ją w każdej chwili bezinwazyjnie usunąć. Są odporne na brud oraz szczotki w myjni, nie blakną nawet przy intensywnym nasłonecznieniu. Dodatkowo chronią powierzchnię auta przed korozją oraz drobnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Ponadto, dzisiejsze metody druku pozwalają na odwzorowanie szerokiej palety barw, obrazy nie ulegają znacznym zniekształceniom, zatem fotografie czy grafiki prezentują się na pojazdach zgodnie z oczekiwaniami – tak, jak wyglądały we wstępnym projekcie.
Co również istotne, gdy tylko zmieni się koncepcja reklamy, treści ulegną zdeaktualizowaniu lub po prostu wygląd folii wskazywać będzie na jej zużycie, sposób usunięcia reklamy jest również bezinwazyjny. Wystarczy jeden z rogów folii delikatnie unieść za pomocą noża, a następnie powoli odklejać pod kątem 15-20 stopni. Resztki kleju schodzą przy użyciu denaturatu lub alkoholu izopropylowego.

Podsumowując, Grafika na samochód idealnie sprawdza się więc w formie wielobarwnej, przyciągającej wzrok reklamy zewnętrznej, której zarówno aplikacja, jak i ściągnięcie jest w pełni bezpieczna dla samochodu.

Krok po kroku: jak wygląda oklejanie auta? Krótki przewodnik

Po pierwsze – projekt

W fazie koncepcyjnej zbiegają się pomysły klienta oraz umiejętności grafików. Zanim jednak grafika na samochód powstanie, a pomysły znajdą swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości, najpierw należy przygotować kilka ważnych elementów, które są podstawą dla samochodowej reklamy.

Pierwszy z nich to blueprint – konturowy szkic techniczny naszego samochodu, na którym ma znaleźć się grafika. Najłatwiej odnaleźć go w Internecie, dopisując w wyszukiwarce do modelu auta słowo „blueprint”. Istotnym jest, aby sprawdzić, czy rodzaj nadwozia na rysunku zgadza się z rzeczywistością, ponieważ ten techniczny rysunek jest podstawą dla przyszłego projektu. To podstawa pracy grafika, wizualizacja na blueprincie zostaje również przedstawiona zleceniodawcy oraz pracownikom drukarni.

Następnie należy przemyśleć, jak duża płaszczyzna auta ma być przeznaczona na reklamę. Grafika na samochód może zajmować całą powierzchnię karoserii lub tylko jej wybrane elementy: boki, maskę, dach, klapę, zderzaki. W pierwszym wypadku projekt jest znacznie trudniejszy, ponieważ folię należy podzielić na sekcje dopasowane do poszczególnych części auta – nie sposób przecież okleić całego auta jednym kawałkiem folii! Należy również uwzględnić wszystkie szczeliny, elementy nieoklejane, jak klamki czy listwy, oraz zachować margines błędu na ewentualne przesunięcia folii, jak również uwzględnić elementy wypukłe. Pominięcie tych ograniczeń może spowodować, że część ważnego napisu przypadnie akurat w miejsce szczelin, przez co stanie się nieczytelny. Naturalnie, dopasowanie projektu reklamy do powierzchni auta jest zadaniem grafika i osób odpowiedzialnych za oklejanie.

Wstępne projekty nanosi się na blueprint, aby pokazać zleceniodawcy, jak wyglądać będzie reklama na jego samochodzie – towarzyszyć może temu bardziej zaawansowana wizualizacja 3D. Już w fazie projektowej uwzględnia się powyżej omówione szczeliny, krzywizny i inne miejsca nieoklejane.

Wybór folii

Po zatwierdzeniu projektu przez klienta projekt trafia do druku. Zanim to się stanie, należy wybrać jeszcze odpowiedni rodzaj folii, dostosowany do rodzaju grafiki, wymogów zleceniodawcy oraz finansów.

Każdy z rodzajów folii, którymi oklejane są auta, ma inne właściwości, więc ich wybór jest uzależniony w stu procentach od wymagań klienta. Są to: folie zwykłe monomeryczne, polimerowe, wylewane lub One Way Vision (w skrócie OWV).

Pierwszy z rodzajów jest najpopularniejszym i najtańszym sposobem oklejania pojazdów. Ten typ folii stosowany jest również do tworzenia reklam na witryny sklepowe. To uniwersalny, wytrzymały materiał, bardzo popularny wśród przedsiębiorców. Jednak gdy szczególnie istotnym jest dla klienta długi czas użytkowania grafiki na samochodzie, wówczas najlepiej sprawdzi się folia polimerowa, ponieważ jej średnia żywotność to siedem lat. Jest wyjątkowo mocna, odporna na działanie promieni słonecznych, zwłaszcza, gdy się ją dodatkowo zalaminuje. Wytrzyma więc znacznie dłużej niż standardowa, monomeryczna folia. Co ważne, oba rodzaje sprawdzają się idealnie na płaskich powierzchniach.

Gdy karoseria auta ma jednak liczne wklęsłości i obłości, lub gdy elementy reklamy mają znaleźć się np. na lusterkach, najpewniej zajdzie konieczność zastosowania materiału bardziej zaawansowanego, czyli folii wylewanej. Sposób jej aplikacji umożliwia trwałe dopasowanie się do kształtów karoserii nawet mimo nieregularności. Folie wylewane idealnie sprawdzają się do reklam całopowierzchniowych, zapełniających całą karoserię auta. Przy zastosowaniu dodatkowych powłok przeciwsłonecznych i wzmacniających, folia wylewana jest materiałem najmocniejszym spośród wymienionych tu rodzajów oklein.

Ostatnim typem jest One Way Vision – to samoprzylepna folia przeznaczona do oklejania okien. Jej struktura pełna jest drobnych, układających się w regularną strukturę dziurek. Dziurki są umieszczone bardzo blisko siebie, dzięki czemu z zewnątrz reklama wygląda na jednolitą powierzchnię, zaś dla osób przebywających wewnątrz pojazdu nie ogranicza pola widzenia (prócz tego, że w pojeździe jest odrobinę ciemniej).

Naturalnie, poszczególne typy folii można łączyć w jednym projekcie tak, aby możliwie najlepiej dopasować koncepcję reklamy do kształtu karoserii. Najprostszym przykładem jest zastosowanie folii wylewnej wraz z folią One Way Vision przy reklamie całopowierzchniowej.

Proces naklejania

Po wykonaniu projektu oraz wyborze folii praca pozostaje już po stronie drukarni, której zadaniem jest precyzyjne wycięcie poszczególnych elementów grafiki, a następnie przyklejenie obrazu na karoserię.

Oklejanie pojazdów wymaga również specjalnych przygotowań przed samą aplikacją. Przed przystąpieniem do prac, samochód musi być wyczyszczony i suchy, ponieważ najmniejsze zabrudzenia czy wilgoć sprawi, że folia z czasem bezpowrotnie odkształci się lub całkowicie odklei. Lakierowana powłoka karoserii ponadto nie może być uszkodzona na skutek działania rdzy czy uszkodzeń mechanicznych, ponieważ – znów – folia nie będzie tak przyczepna, jak się tego oczekuje. Prócz wizyty na myjni, samochód zostanie wyczyszczony również alkoholem izopropylowym, by zminimalizować prawdopodobieństwo, że na karoserii znajdują się środki czyszczące.

Po wydruku folia musi przeschnąć, a następnie aplikuje się ją w czystych, dobrze ogrzanych pomieszczeniach, przeważnie metodą „na sucho”. Wówczas specjaliści docinają odpowiednio wydruk już na aucie, by możliwie najlepiej dopasować obraz do kształtu karoserii.

Gdy folia przyklejona jest już na powierzchnię auta, należy odczekać całą dobę, aby całkowicie wyschła – pełną przyczepność folia osiąga dopiero po około siedmiu dniach, dlatego w pierwszych dniach użytkowania auta nie należy korzystać z myjni samochodowej.

Jak czyścić oklejone reklamą auto?

Aby folia służyła jak najdłużej, kolory nie straciły na intensywności, a materiał był trwały, należy podczas użytkowania samochodu pamiętać o właściwym sposobie czyszczenia karoserii. Najlepszym wyjściem jest ręczne mycie auta lub korzystanie z myjni bezdotykowej. Wówczas temperatura wody nie powinna przekraczać 40 stopni Celsjusza, zaś ciśnienie oscylować w okolicy 100-120 barów. Z kolei kąt padania strumienia wody musi być większy niż 45 stopni. Niezastosowanie się do powyższych może spowodować odklejenie się folii.

Na zakończenie – czy warto?

Poradnik, w którym krok po kroku zaprezentowano poszczególne etapy tworzenia mobilnej reklamy na samochody miał na celu pokazać, że jest to skuteczny, jak również bezpieczny dla karoserii sposób reklamowania się. Oklejanie pojazdów jest popularną formą zdobycia nowych klientów głównie dzięki sile oddziaływania oraz niskim kosztom – jednorazowa inwestycja zwraca się bardzo szybko, a funkcjonuje w przestrzeni miejskiej przez lata.

Przy uwzględnieniu wymogów technologicznych oraz szczelin i miejsc, na których naklejanie folii jest niemożliwe, projekt graficzny może z sukcesem przyciągać uwagę przechodniów dzięki jaskrawym, intensywnym kolorom oraz chwytliwym hasłom reklamowym.