Dobra jakość kluczem do sukcesu, czyli dlaczego warto skorzystać z usług DTP
Początkowo druk odbywał się poprzez układanie odpowiednich, żeliwnych czcionek i odciskaniu ich na papierze. Chociaż te czasy minęły bezpowrotnie, poligrafia pozostała, odgrywając nieodłączną rolę w naszym codziennym życiu. Towarzyszy nam przy czytaniu etykiet lub oglądaniu witryn sklepowych. Czym się zatem teraz zajmują dawni składacze liter i na co muszą zwracać uwagę w swojej pracy? Sprawdźmy!
Czym są usługi DTP?
Drukarze dawno temu zaprzestali ręcznego układania czcionek i zasiedli przed komputerami. Desktop publishing, w tłumaczeniu publikowanie zza biurka, to zakres kompleksowych usług składu materiałów i ich druku. Usługi DTP obejmują takie kwestie jak obróbka graficzna, łamanie tekstów czy umieszczanie kolorów w odpowiedniej przestrzeni barw.
Co jest istotne w składzie?
Od pomysłu Klienta do realizacji zlecenia jest kręta droga, która wiedzie przez specjalne programy do składu. Aby materiały były czytelne i odpowiednio się prezentowały, dobry poligraf nie może zapomnieć o kilku kluczowych kwestiach. Oto kilka z nich.
Marginesy
Istotne jest wyznaczenie odpowiednio proporcjonalnych marginesów, za które nie będą sięgały ramki tekstowe i pierwszoplanowe elementy graficzne. Powód jest prozaiczny — takie ułożenie zapewnia przejrzystość oraz czytelność złożonego materiału. Najczęściej stosowaną odległością od krawędzi strony na formacie A4 jest ta wynosząca 2,5 centymetra.
Łamanie tekstu
Łamy to miejsca, w których zdanie kończy się w jednym, a zaczyna w drugim miejscu. Dzięki odpowiedniemu ich umieszczeniu możemy uniknąć błędów składu, które nazywane są kolejno: sierotami, wdowami, szewcami i bękartami. Pod tymi określeniami kryją się ramki tekstowe zakończone lub zaczynające się pojedynczym znakiem (np. spójnikiem czy znakiem interpunkcyjnym) bądź przeniesionym krótkim słowem do ostatniej lub pierwszej linii tekstu na stronie.
Kolory
Ważny jest zarówno dobór kolorów, jak i usytuowanie ich w odpowiedniej przestrzeni barw. Nawet najstaranniej wybrana czerwień, jeżeli zostanie zaczerpnięta z palety przeznaczonej dla nośników elektronicznych, będzie różniła się na produkcie końcowym. Warto zatem przed wydrukiem skonsultować projekt z profesjonalistą.
Typografia
Królują w niej fonty, czyli sposoby prezentacji liter. Rynek oferuje całą gamę ich odmian — od prostych i eleganckich, po sprawiające wrażenie pisma odręcznego. Uważa się, że kroje szeryfowe wygodniej się dekoduje na nośnikach fizycznych, z kolei te bez poprzecznych linii są przeznaczone dla multimediów. Nie jest to jednak regułą, a zależy jedynie od umiejętnie poprowadzonej identyfikacji wizualnej firmy, wielkości czcionki i zachowanych odstępów między znakami.
Elementy graficzne
Ich odpowiednia selekcja to często klucz do sukcesu i przyciągnięcia uwagi odbiorcy, czyli potencjalnego Klienta. Atrakcyjna grafika musi być w dobrej rozdzielczości, a także odpowiednio dobrana pod grupę docelową. Kolorystyka ilustracji również nie może doprowadzić do nieczytelności tekstu, który znajdzie się na materiale.
Jakie materiały podlegają pod poligrafię?
Branża DTP nie świadczy swoich usług jedynie na papierowych wizytówkach i broszurach. Tak samo zajmuje się wielkimi formatami oraz drukiem na nietypowych powierzchniach. Materiały sporządzone przez poligrafów zobaczyć można również m.in. na:
- torbach;
- banerach;
- foliach na witrynach sklepowych;
- etykietach produktowych.
Warto zwrócić uwagę na wyżej wymienione kwestie podczas tworzenia projektów własnych materiałów reklamowych, które odpowiadają za autentyczność Waszej firmy. Można również skorzystać z usług specjalistów. Pomożemy Ci w procesie ich przygotowywania — od koncepcji graficznej, przez wybór materiału do druku, po zrealizowanie produktu końcowego.